Monday 18 April 2011

Menutup Aib Orang...




Pasti ada yang pernah menghadapi situasi di mana, apabila seseorang itu hendak dilantik memegang jawatan yang berkaitan dgn kebaikan/kebajikan, kemudiannya, akan ada yang membakang dengan alasan bahawa individu tersebut tidak layak untuk jawatan tersebut kerana kejahilan dan kejahatan yang pernah beliau lakukan di zaman silam.

.
Dalam Islam, sekiranya seseorang itu telah bertaubat, maka, menjadi kewajipan kepada kita untuk menutup aib beliau. Walaubagaimanapun, sekiranya individu itu masih tidak bertaubat, maka dibolehkan untuk kita (dlm situasi tertentu) mendedahkan kejahatan beliau dengan tujuan untuk menghindari kemudaratan (untuk kabaikan) masyarakat.

.
Jika kita menutup aib orang-orang yang telah bertaubat di atas dunia, Insya Allah, dihari akhirat nanti, Allah S.W.T. akan menutup aib kita. Kita juga ditegah menceritakan aib sendiri kepada orang lain. Allah S.W.T. akan mengampuni dosa umatNya kecuali mereka yang 'Mujahirin' iaitu orang yang suka menceritakan kejahatan yang mereka lakukan walaupun Allah telah menutup aibnya. Seperkara lagi, kita tidak boleh menghina orang-orang yang pernah melakukan kesalahan sekiranya mereka telah dihukum mengikut hukuman Islam. Perkara ini telah dibuktikan di zaman Rasulullah di mana Baginda sendiri telah mengimamkan solat jenazah buat kenalanNya yang telah mati akibat dihukum rejam kerana berzina.

.

No comments:

Post a Comment