Sunday 24 April 2011

Islam, Iman Dan Taqwa...


.
Kita selalu dengar orang menyebut perkataan Islam, Iman dan Taqwa. Persoalannya, adakah kita benar-benar faham makna ketiga-tiga perkataan tersebut?

.
ISLAM

Islam adalah agama yang diturunkan oleh Allah S.W.T. melalui perutusanNya, Baginda Rasulullah S.A.W. Agama inilah yang sepatutnya menjadi panduan kepada seluruh umat manusia dalam menjalani kehidupan dimuka bumi ini. Panduan tentang apa yang patut manusia lakukan dari hari beliau dilahirkan sehinggalah beliau kembali, semuanya ada diterangkan melalui Al-Quran dan Hadith Baginda Rasulullah S.A.W. Penerangan tentang kejadian alam, makhluk, sejarah kaum-kaum terdahulu, kejadian masa hadapan, alam kubur, alam akhirat dan sebagainya, semuanya ada diterangkan dalam ajaran Islam. Islam bukan hanya sekadar catatan nama Agama kita di dalam I.C. mahupun Agama yang diwarisi daripada ibubapa kita. Untuk seseorang itu layak menggelarkan dirinya Islam, beliau mestilah menepati 5 rukun Islam yang menjadi perkara asas yang wajib dilaksanakan oleh seseorang Muslim:


1. Mengucap Dua Kalimah Syahadah
2. Mendirikan Solat (5 Waktu Sehari)
3. Berpuasa dibulan Ramadhan
4. Mengeluarkan Zakat
5. Menunaikan Fardhu Haji Di Mekah (sekali seumur hidup bagi yang berkemampuan) 


Kelima-lima perkara ini adalah menjadi kewajipan yang perlu kita laksanakan untuk mejadi seorang Muslim. Ianya diwajibkan ke atas kita apabila kita mencapai usia akhil baligh. Meninggalkan perkara-perkara berkenaan akan menjadikan taraf kita sama seperti orang kafir. Pada hari ini, ramai yang menganggap perkara-perkara ini sebagai remeh, hakikatnya, inilah sebenarnya perkara yang sepatutnya menjadi keutamaan dalam kehidupan seorang umat Islam. Harus diingat, kewajipan kita untuk melaksanakan 5 perkara ini telah ditetapkan sebaik sahaja kita mencapai usia akhil baligh. Jika kita meninggalkan perkara-perkara ini sehinggalah kita bertaubat pada usia 40 (misalnya), adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menggantikan (Qadar) semula kesemua amalan-amalan yang telah kita tinggalkan. Persoalannya, apakah kita mampu untuk meggantikannya? Walaubagaimanapun, kewajipan Qadar ini hanya terletak kepada mereka yang lahir sebagai Islam, tidak bagi mereka yang baru memeluk Agama Islam. Bagi ibubapa sekalian, jika anda benar-benar sayangkan anak-anak anda, pastikanlah mereka dapat menjaga kelima-lima perkara dalam rukun Islam ini dari zaman kanak-kanak lagi.

bersambung.....

No comments:

Post a Comment