Thursday 14 April 2011

Adab2 Menghadiri Solat Jumaat


.
Solat Jumaat adalah merupakan perhimpunan besar mingguan buat umat Islam. Adalah menjadi kewajipan kepada semua Muslimin untuk menghadirkan diri ke perhimpunan agong ini. Hari Jumaat merupakan hari yang dianggap lebih mulia daripada hari raya Aidiladha mahupun Aidilfitri. Pada hari inilah kita berpeluang melipatkali gandakan pahala amalan kita. Antara perkara-perkara yang dianjurkan oleh Rasulullah S.A.W., untuk kita amalkan sebelum menghadiri perhimpunan ini adalah seperti berikut:


1. Mandi (Sunat Muakkad) - berniat mandi sunat Jumaat
2. Membersihkan diri (cth bersugi) dan memakai wangi-wangian
3. Memakai pakaian terbaik (warna putih utk Jemaah dan warna hitam utk imam)
4. Kemaskan segala rambut dan bulu-bulu serta momotong/membersihkan kuku
5. Datang awal ke Masjid (niat beriktikaf dan solat sunat)

.
Mandi sudah menjadi amalan biasa bagi masyarakat Malaysia. Tetapi tidak bagi masyarakat di Arab. Disebabkan faktor cuaca, tidak menjadi masalah bagi masyarakat Arab untuk tidak mandi walaupun selama 3 hari. Salah satu sebab mengapa disunatkan suami isteri untuk bersama pada malam Jumaat adalah bagi memastikan mereka mandi pada pagi Jumaat. Dalam bab memakai wangi-wangian pula, ada diantara masyarakat yang masih keliru tentang status halal haram pewangi beralkohol. Untuk makluman, majlis Fatwa telah menyatakan bahawa penwangi beralkohol boleh dipakai untuk bersolat. Alkohol pada wangian adalah methanol manakala alkohol pada arak adalah ethanol. Ethanol haram kerana memabukkan bila diminum.

.
Memakai pakaian terbaik berwarna putih adalah kerana bila warna putih, kita akan mudah mengesan jika ada sebarang kekotoran. Berkenaan datang awal ke Masjid, jika kita datang awal dalam keadaan bersih, berjalan kaki, niat beriktikaf, tidak tidur dan focus dengan amalan dan Khutbah, maka ganjaran pahala adalah sama seperti setahun qiyam dan puasa.

No comments:

Post a Comment