Thursday 21 April 2011

Mencari Keredhaan Allah...



.
Dlm sessi kuliah yang sempat saya hadiri baru-baru ini, Ustaz berpesan, hidup kita ini ibarat menaiki kapal terbang. Dari hari ke sehari, kita akan terus berusaha untuk mempertingkatkan diri kita (ibarat kapal terbang yang baru berlepas ke udara). Semasa kita sedang terbang ke udara, kita perlulah sentiasa memandang ke bawah (perlu selalu ingat asal-usul kita dan selalu membantu orang-orang yang tidak bernasib baik seperti kita). Janganlah kita terlalu asyik dibuai semasa berada di atas. Sentiasalah ingat keadaan di bawah agar kita tidak terkejut apabila Allah S.W.T. takdirkan kita jatuh nanti.

.
Kita tidaklah boleh berasa bangga mahupun kecewa dengan apa yang kita ada. Setiap perkara yang kita miliki dalam dunia ini bukanlah hak kita tetapi sekadar pinjaman yang diberi oleh Allah S.W.T. Baik harta, keluarga, ilmu malah segala-galanya semuanya kita miliki atas ehsan daripada Allah S.W.T. Sama ada banyak atau sedikit yang kita terima, semuanya telah ditentukan oleh Allah S.W.T. dan kita mestilah sentiasa berusaha dan redha dengan ketentuanNya. Untuk kita mendapat keredhaan daripada Allah S.W.T. maka kita perlulah redha dengan apa yang Allah beri kepada kita.

.
Tips untuk sentiasa berasa redha: 

Untuk soal kekayaan dan kehidupan duniawi, kita hendaklah selalu bandingkan diri kita dengan mereka yang lebih susah daripada kita manakala untuk soal beribadat kepada Allah pula, kita perlu selalu bandingkan diri kita dengan mereka yang jauh lebih hebat daripada kita.

.
Terdapat satu kisah berkenaan seekor keldai yang terjatuh di dalam perigi buta. Selepas tuannya menyedari keldainya telah terjatuh di dalam perigi tersebut, tuannya berusaha menyelamatkannya tetapi gagal. Kerana telah berputus asa, tuannya bercadang untuk membunuh keldai tersebut dengan mengambus sahaja perigi berkenaan. Sedang si tuannya ini menyodok tanah masuk ke perigi, sang keldai yang menyedari niat tuannya itu pun menggoyangkan badannya hingga tanah jatuh ke bawah lalu ia memanjat tanah tersebut. Pergerakan tersebut diteruskan sehinggalah perigi tersebut tertimbus dan keldai itu berjaya keluar dengan selamat. Moral daripada kisah ini, sekiranya kita berjaya menghadapi sesuatu ujian dengan sabar dan redha, akhirnya pasti kita akan berjaya.

.
Seperkara lagi yang sempat diingatkan oleh Ustaz, adalah menjadi kesalahan bagi kedua ibubapa mengeluh bila mereka menyediakan keperluan asas untuk anak-anak mereka. Perkara ini selalu terjadi dalam masyarakat di mana kita selalu mendengar keluhan ibubapa "susah betullah, 2 minggu sekali nak kena beli pampers anak.... susu anak... harga pun dah mahal.. bla bla bla..." Yang sebenar-benarnya, untung nasib seseorang telah ditentukan oleh Allah sewaktu  40/100 hari (Kilaf Ulama') beliau berada dalam kandungan ibu. Ianya termasuklah soal rezeki, jodoh mahupun ajal. Ibubapa hanyalah sekadar perantara rezeki yang telah ditentukan oleh Allah S.W.T. Perlu diingatkan, setiap orang dah ada rezeki yang telah ditentukan. Maka tak perlulah kita merasakan wang kita habis kerana nak penuhi keperluan anak kita kerana itu sudah memang hak mereka yang diamanahkan kepada kita untuk memenuhinya.

.

No comments:

Post a Comment