Friday 19 August 2011

Peluang Keemasan Di Bulan Ramadhan...


Ramadhan adalah waktu keemasan atau bonus kepada orang-orang yang beriman. Selepas 11 bulan menjalani kehidupan dengan dosa-dosa... sebulan pada bulan Ramadhan ini adalah waktu untuk kita membersihkan hati kita dengan memperbanyakkan ibadah dan meningkatkan ketaqwaan kepadaNya.

Sesungguhnya, barang siapa yang berdiri malam (Solat Sunat) pada bulan Ramadhan, Allah S.W.T. akan ampunkan dosa. Amalan Solat Sunat khas yang disarankan pada bulan Ramdahan adalah Solat Sunat Tarawih yang hukumnya adalah Sunat Mua'akad yakni perkara sunat yang sangat-sangat digalakkan. Amalan ini adalah peluang keemasan bagi mendapatkan keampunan, kerahmatan dan pembebasan daripada azab neraka.

Lailatul Qadar, malam istimewa yang lebih baik daripada 1000 bulan, pasti akan bertemu mereka-mereka yang beriman pada suatu malam dalam 10 malam terakhir bulan Ramadhan. Sesiapa yang qiam pada malam Lailatul Qadar, Allah S.W.T. akan ampunkan dosa-dosa yang telah lalu.

Kata Jibrail kepada Rasulullah S.A.W., barang siapa yang dapat betemu dengan Ramdhan tetapi tidak mendapat keampunan daripada Allah S.W.T., beliau akan dihumbankan ke Neraka.

Bagi mereka yang berpuasa di bulan Ramadhan, Syurga Rayyan pasti akan menanti mereka.

Pada bulan Ramadhan, Syaitan-syaitan akan dibelenggu. Walaubagaimanpun, masih ramai lagi manusia yang membuat maksiat pada bulan yang mulia ini. Ini adalah kerana mereka telah tertewas dengan godaan nafsu mereka sendiri.

Bagi mereka yang berpuasa tetapi tidak bersolat, sesungguhnya, puasa mereka tidak akan diterima oleh Allah S.W.T. Orang yang meninggalkan Solat dengan sengaja adalah orang yang dianggap kafir secara terang-terangan. Allah S.W.T. tidak akan menerima amalan-amalan yang dikerjakan oleh orang-orang kafir.

Renung-renungkanlah....

.

No comments:

Post a Comment