Friday 19 August 2011

Membaca Al-Quran



Al-Quran merupakan mukjizat terbesar yang diturunkan kepada Nabi junjungan kita Muhammad S.A.W. Ianya diturunkan sebagai panduan kepada seluruh umat manusia dalam menjalani kehidupan di dunia dan di akhirat. Kewajipan mentaati ajaran Al-Quran menjadi salah satu rukun di dalam rukun Iman.

Dalam kuliah Zohor Dr. Azhar Yaakob baru-baru ini, beliau ada menyatakan tentang kewajipan membaca Al-Quran sebenarnya bukanlah hanya sekadar bertadarus di bulan Ramadhan sahaja. Umat Islam perlu berusaha untuk menghafaz Al-Quran. Tips mudah yang disarankan oleh beliau adalah dengan menhafaz 1 ayat Al-Quran untuk 1 hari. Kaedah yang sama ini turut mula diamalkan oleh saudara-saudara kita di Indonesia yang mana mereka menyimpan matlamat untuk mempunyai seorang Presiden yang hafaz Al-Quran satu hari nanti.

Allah S.W.T. telah menjadikan Al-Quran sebagai sesuatu yang mudah untuk diingati (hafazan). Maka setiap hari, kita perlu memperuntukkan masa untuk membaca Al-Quran. Kita perlu memandang Al-Quran dengan mata hati kita dan bukannya dengan mata zahir mahupun nafsu. Jika kita tidak ada masa untuk Al-Quran, kelak Al-Quran tidak akan meluangkan masa untuk kita dihari akhirat nanti. Sesungguhnya, Al-Quran akan memberi syafa'at kepada mereka yang membacaNya untuk dimasukkan ke syurga pada hari pembalasan. Peruntukkanlah masa kita untuk Al-Quran setiap hari sementara masih ada kesempatan.

.

No comments:

Post a Comment