Monday 30 May 2011

Hidayah Allah...

Alhamdulillah, kebelakangan ini kita dapati semakin ramai selebriti-selebriti dan orang-orang ternama di negara kita yang telah diberikan Hidayah dengan memilih jalan Allah. Antara yang terawal adalah pelakon popular di zaman 80an, Azmil Mustapha atau lebih dikenali sebagai Ali Setan. Kebanyakkan daripada mereka dahulunya dibesarkan tanpa pendidikan Islam yang sempurna. Apabila mereka berpeluang mengenali Islam, Allah S.W.T. telah menurunkan hidayah ke dalam hati mereka dan terus mereka memilih jalan hidup Islam dengan meniggalkan segala perkara-perkara mungkar yang telah mereka amalkan sekian lama. Tak kurang juga ada yang dibesarkan dengan pendidikan Islam tetapi hanyut sebentar dibuai dunia glamor. Walaubagaimanapun, Alhamdulillah, Allah S.W.T. kembalikan hidayah ke dalam hati mereka. Antara selebriti-selebriti yang memilih jalan Islam di dalam kehidupan mereka pada hari ini adalah seperti berikut:



1. Azmil Mustapha (Ali Setan)




2. Noorkumalasari




3. Wardina Saffiyah (Sparna Jaya)





4. Mel (Wings)






5. Allahyarham Fendi (A to Z)




6. Akhil Hayy (d'riat)




7. Arnie Nazira





8. Rozita (Pengasas Sendayu Tinggi)






9. Iwan Dangdut






10. Sidi Oraza






11. Bob Lokman







12. Amir (Ruffedge)





13. Bekas anggota-anggota Ruffedge, VE dan Innuendo (Al-Mawlid)







14. Cico Harahap (Anak Uji Rashid)






15. Sham Kamikaze





Pastinya ramai lagi selebriti-selebriti dan individu-individu ternama di Malaysia (selain daripada yang disenaraikan di atas) memilih jalan Islam dalam kehidupan mereka. Sesungguhnya hidayah itu adalah milik Allah. Allah S.W.T. boleh memberikan hidayah kepada sesiapa sahaja yang dikehendakiNya. Harus diingat, Allah S.W.T. juga boleh mengambil balik hidayah yang telah diberikan. Kepada yang telah diberi hidayah, kita hendaklah sentiasa berdoa memohon kepadaNya agar kita terus kekal pada jalan kebenaran. Bagi yang masih belum menerimanya, kita perlu mencarinya. Hidayah tak akan datang dengan sendirinya. Adalah menjadi kewajipan untuk semua orang untuk mencari ilmu Agama dan menjadi kewajipan juga bagi orang yang berilmu untuk sebarkan setiap ilmu yang dia ada.


Apabila selebriti-selebriti ini membuat pendedahan terbuka tentang jalan baru yang mereka pilih, banyak respon negatif yang akan dilemparkan kepada mereka. Ada yang kata mereka riak, berlagak, hipokrit dan sebagainya. Ada juga yang semakin rancak memberi tawaran lumayan untuk mereka kekal di jalan kesesatan dan tak kurang juga yang memberi ugutan. Bila kita pilih jalan Allah, kita pasti akan diuji. Kesemua Nabi turut menghadapi pelbagai ujian yang jauh lebih hebat dalam usaha mereka menegakkan agama Allah. Jika Nabi dan kekasih Allah diuji... siapa pula kita? Apapun, antara kebaikan bila mereka membuat pengakuan, semoga ramai peminat-peminat mereka akan turut memilih jalan kebenaran yang telah mereka pilih. Lagipun sudah menjadi kewajipan untuk kita berdakwah dan sebarkan ajaran Islam kepada semua makhluk.

.

No comments:

Post a Comment